برنج تراریخته چیست؟ چه برنج هایی برنج تراریخته هستند؟ راه تشخیص برنج تراریخته از سایر برنج ها چگونه است؟ مضرات برنج تراریخته چیست؟ و در کل خرید برنج تراریخته خوب است؟ کدام برنج ایرانی تراریخته است؟ برنج تراریخته از برنج های جدید است که می توان گفت اصالت ندارند. برنج ایرانی یکی از محصولات اصلی سبد غذای ایرانی هاست که در مناطق مختلفی از شمال و جنوب کشت می شود. برنج ایرانی سال هاست که پرمصرف ترین خوراکی برای مردم ایران است.با افزایش جمعیت و نیاز به تامین غذای بیشتر برای مردم جهان، بشر به فکر تولید محصولات تراریخته افتاد. برنج تراریخته مانند محصولات تراریخته با دست کاری زنتیکی تولید می شود. برنج های تراریخته عموما از واردات برنج وارد ایران می شدند اما امروزه در ایران نیز تولید می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره برنج تراریخته صحبت کنیم.

برنج تراریخته چیست؟

برنج تراریخته به برنجی گفته می شود که با اصلاحات ژنتیکی تولید شده و می تواند به صورت انبوه تولید شود. تراریخته کردن برنج نوعی اقدام مهندسی و ژنتیکی است که در آن دی ان ای گیاه را دچار تغییر کرده و سپس این تغییرات را به درون سلول های گیاه وارد می کنند. بعد از این کار گیاه با روش های متعدد برای تولید انبوه آماده می شود. هدف از تولید برنج تراریخته آسیب کمتر به برنج و در نتیجه کشت برنج بیشتر برای پاسخگویی به نیاز بشر است.

کدام برنج ایرانی تراریخته است؟

اسامی برنج تراریخته ایرانی ما را به برنج طارم مولایی می رساند که اولین برنج تراریخته ایرانی است. علاوه بر برنج طارم مولایی برنج های امراللهی، بینام و طلایی نیز از اسامی برنج تراریخته ایرانی هستند که با روش مهندسی ژنتیکی اصلاح شده اند.

در برنج تراریخته پروتئین Cry1ab در بخش های مختلف برنج استفاده می شود که با وجود این پروتئین، مقاومت برنج در برابر آفات افزایش می یابد که در نتیجه آن با کشت این برنج، کشاورز به محصول بیشتری می رسد.

کارشناسان مختلفی پیرامون برنج تراریخته صحبت کرده اند که به عقیده برخی از آن ها برنج تراریخته چند سال است که از خاک رشد کرده و بار می دهد، از این رو دیگر نیاز نیست بابت مضرات برنج تراریخته نگرانی داشته باشیم.

اما اگر برای خرید برنج ایرانی، سالم بودن برنج اهمیت بیشتری برای تان دارد، می توانید با خرید برنج های ایرانی مانند برنج هاشمی، برنج طارم، برنج ندا، برنج فجر، برنج دمسیاه و برنج قهوه ای خیال خود را راحت کنید.

راه تشخیص برنج تراریخته از برنج ایرانی و بومی چیست؟

راهی قطعی برای تشخیص برنج تراریخته از برنج های بمی ایرانی وجود ندارد اما در خرید برنج ایرانی باید بدانید که برنج های بومی و برنج تراریخته از لحاظ ظاهری با هم تفاوت دارند. هنگام خرید برنج شمال اگر متوجه شدید که دانه های برنج یک دست و یک اندازه هستند و به صورت غیر طبیعی می درخشند، می توانید به سلامت برنج شک کنید.

قیمت برنج

قیمت برنج ایرانی را باید با توجه به منطقه کشت، میزان عطر و بو و طعم برنج دسته بندی کرد. به عنوان مثال برنج طارم مازندارن قیمت بیشتری از برنج های طارم کشت شده در سایر استان ها دارد. برای خرید برنج بهتر است ابتدا بدانید که چه نوع برنجی به ذائقه شما خوش می آید و سپس برای مقایسه قیمت ها در سایت های معتبر اینترنتی اقدام کنید. برای دانستن اینکه بهترین برنج ایرانی برای شما کدام است، می توانید به برنج قبلی که مصرف می کردید نگاهی بیندازید.

خرید اینترنتی برنج

برای خرید اینترنتی برنج باید به شکل ظاهری دانه های برنج دقت کنید. برنج هایی که بسیار شبیه هم و یک دست هستند احتمال برنج تراریخته را افزایش می دهند. در کل راهکار مشخصی برای خرید برنج با کیفیت و سالم به طور قطع وجود ندارد. بهترین کار برای خرید برنج اینترنتی خرید از سایت های معتبر و به نام است تا بتوانید اطمینان داشته باشید که برنجی که می خرید تراریخته نبوده و از بهترین برنج های ایرانی است. همینطور خرید برنج از کارخانه شالیکوبی که به صورت مستقیم با شالی کاران در ارتباط هستند راهی مطمئنم برای خرید برنج ایرانی هستند و شما هزینه واسطه گران را پرداخت نمی کنید.

آیا برنج فجر تراریخته است؟

برنج فجر از برنج هایی است که سال هاست در مزارع کشاورزی استان گلستان کشت می شود. از زمان تولید برنج ژنتیکی فجر چندین دهه می گذرد و کارشناسان بر این باور هستند که با کشت چندین باره برنج فجر در زمین های کشاورزی، دیگر مشکلی درباره مصرف برنج فجر گلستان وجود ندارد.

هم چنین این موضوع را باید در نظر گرفت که امروزه به همه نوغ برنج های ایرانی سم و کودهای شیمیایی زده می شود که اگر درباره خطرناک بودن برنج تراریخته جای سوال است، همه ی برنج ها را نیز نباید مصرف کرد. در کل هیچ مانعی برای مصرف برنج فجر وجود ندارد و با خیال راحت می توانید برای خرید برنج فجر اقدام نمایید. حتی جالب است بدانید که در اکثر هتل ها و ادارات با توجه به قیمت پایین برنج فجر، از این نوع برنج مصرف می کنند.

آیا برنج عنبر بو تراریخته است؟

برخلاف بسیاری از برنج های ایرانی، برنج عنبربو، برنج جنوب کشور است. برنج عنبربو در استان هایی مانند ایلام و خوزستان و شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، خرمشهر، رامهرمز، شادگان و باغملک کشت می شود. برنج عنبربوی شوشتر را بهترین برنج عنبر بو می شناسند. دلیل نام گذاری این برنج به عنبر بو عطر خوبی است که این برنج دارد.

آیا برنج هاشمی تراریخته است؟

برنج هاشمی از انواع برنج ایرانی است که به هیچ عنوان تراریخته نمی باشد. در واقع برنج طارم هاشمی از بهترین برنج های ایرانی است که از جمع بذر برنج های طارم و هاشمی پدید آمده است. برای تولید این برنج حدود 20 درصد برنج طارم و 80 درصد برنج هاشمی را ترکیب می کنند و محصول نهایی طارم هاشمی می باشد که هیچگونه دست کاری روی ژنتیک آن صورت نگرفته است.

درواقع برنج هاشمی ساقه های نازکی دارد که آفات نمی توانند روی آن تخم گذاری کنند و با کاهش تخم گذاری و زندگی حشرات روی ساقه این گیاه، نیاز به سم پاشی کمتری در این نوع برنج حس می شود.

مضرات برنج تراریخته

برخی معتقدند با تولید برنج های تراریخته می توان کمبود مواد غذایی را در جهان کاهش دادو در واقع با تولید برنج و محصولاتی که کمتر دچار آفات و حشرات می شوندمی توان از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد اما همچنان بسیاری از کارشناسان مخالف تولید برنج تراریخته هستند. از مضرات و معایب برنج تراریخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدمه به محیط زیست

عاملی برای تهدید سایر انواع برنج های یک منطقه

امکان آسیب به اکوسیستم محل

احتمال آسیب به دام و پرندگان

باعث بروز انواع بیماری در بدن انسان ها می شود.

خرید برنج شمال از فروشگاه های معتبر

با وجود فروشگاه های آنلاین و معتبر دیگر نیازی نیست برای خرید برنج شمال به دردسر بیفتید و تنها با چند کلیک می توانید برنج شمال را بخرید و درب منزل خود تحویل بگیرید. خوشبختانه خرید برنج شمال از فروشگاه های آنلاین معتبر این فرصت را به شما داده است که بهترین برنج شمال را با قیمت مناسب برای مصرف سالانه خود تهیه کنید. برای خرید برنج شمال با کیفیت و قیمت مناسب می توانید از فروشگاه معتبر آرتا رحیمی اقدام نمایید.

آیا برنج های پاکستانی و هندی تراریخته هستند؟

با توجه به قیمت بالای انواع برنج ایرانی به نسبت برنج های وارداتی، افراد برای تهیه برنج مصرفی خود از برنج های پاکستانی یا هندی استفاده می کنند که هنوز در سلامت آن ها شک هست. از این رو بهتر است برای خرید برنج وارداتی مانند برنج پاکستانی و هندی اقدام ننمایید.

با این حال اگر چه برای عدم مصرف برنج های تراریخته مانعی وجود ندارد، بهتر است از برنج هایی که یکدست بودن واضح و درخشانی بیش از حد دارند خرید نکنید و به جای آن از بهترین برنج های ایرانی مانند برنج طارم، هاشمی، دمسیاه، قهوه ای و … مصرف کنید.