پيشگيري و درمان بيماري بواسير در كودكان : بيماري بواسير ناراحت كننده است، با اينكه اين بيماري در ميان بزرگسالان شايع است، ولي مي تواند در بين نوزادان و كودكان نوپا نيز شيوع داشته باشد. نوزادان نيز داراي بافت هاي هموروئيدي هستند كه گاهي اوقات مي توانند متورم شوند. بواسير در كودكان با مراقبت هاي پزشكي و خانگي قابل كنترل و درمان است. با مطالعه اين مقاله متوجه علت ايجاد بواسير و علايم و روش هاي پيشگيري و درمان آن در كودكان خواهيد شد، با ما همراه باشيد.

بيماري بواسير

بواسير بيماري است كه در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به عروق، موجب تورم آن ها مي شود. در واقع اين عارضه باعث واريسي شدن اين عروق مي گردد. به طور معمول، هموروئيد به عنوان يك بالشتك عمل مي كند. اما هنگامي كه متورم شد از مقعد بيرون مي زند و درد و ناراحتي هاي مكرري ايجاد كند. و ممكن است بيمار خونريزي از مقعد را نيز تجربه كند. نوزادان نيز داراي بافت هاي هموروئيدي هستند كه گاهي اوقات مي توانند متورم شوند. بواسير را مي توان با استفاده از برخي از روش هاي درمان و درد ناشي از آن را التيام بخشيد.

علائم بيماري بواسير در كودكان چيست؟

اگر كودك شما به هنگام نشستن يا استراحت بر روي پشت و يا در حين دفع مدفوع، در قسمت مخرج خود احساس ناراحتي كند و مداوما گريه كند، بهتر است كه علائم بيماري بواسير را بررسي كنيد.

  1. وجود لكه هاي خون در پوشك و مدفوع: اين اولين نشانه ي بيماري بواسير است. قبل از دور انداختن پوشك كودكتان بهتر است آن را نگاه كنيد. متورم شدن رگ هاي هموروئيدي مي تواند باعث ديده شدن خون در مدفوع كودك شود. لكه هاي خوني در پوشك و مدفوع مي توانند نشان دهنده ي اين باشند كه كودك دچار انسداد شده است.
  2. وجود التهاب، قرمزي و خونريزي مقعد: اگر خون در مدفوع و پوشك كودك وجود مشاهده كرديد، سپس دريچه مقعد نوزاد را بررسي كنيد. هموروئيد خارجي (در كنار التهاب اطراف مقعدي) با قرمزي همراه است. در موارد حاد، سبب خونريزي مختصري در اطراف مقعد خواهد شد.
  3. خارش و تحريك در قسمت پاييني لگن: بواسير باعث ايجاد خارش و ناراحتي در قسمت پاييني لگن مي شود. كودك مبتلا به بواسير بارها و بارها سعي دارد كه مخرج خود را لمس كند. كودكان نوپاي بزرگتر ممكن است مخرج خود را بخارانند و حتي ممكن است از ناراحتي در اطراف مقعد خود شكايت كنند.نكته: زماني كه خوني در پوشك يا مدفوع كودكتان مشاهده كرديد بهتر است كه سريعا به يك پزشك مراجعه كنيد.

علل بروز بيماري بواسير در كودكان چيست؟

علت اصلي بواسير، فشار بر رگ هاي خوني و بافت هاي ناحيه ي ركتال است. فشار پي در پي بر روي عروق خوني باعث التهاب و در نهايت انسداد مقعدي مي شود. در اينجا چند دليل وجود دارد كه چرا ممكن است به بافت مقعد يك كودك فشار وارد شود:

يبوست به علت ايجاد فشار مكرر بر روي بافت مقعدي:

اين مورد اغلب شايع ترين علت بواسير است. يبوست باعث ايجاد فشار مكرر بر روي بافت مقعدي به منظور دفع مدفوع مي شود.

اسهال به دليل زياد شدن دفعات دفع مدفوع:

اسهال باعث مي شود كه نوزاد در طول روز، بارها دفع مدفوع داشته باشد كه مي تواند باعث بيرون زدگي بافت هاي هموروئيدي گردد.

نوع رژيم غذايي( كم فيبر):

فيبر و آب براي دفع راحت مدفوع، ضروري هستند. جذب پايين فيبرهاي غذايي و مصرف پايين آب مي تواند مدفوع را سفت كند، كه براي دفع به فشار بيشتري نياز داشته باشد.

آموزش نامناسب در استفاده از توالت:

كودكان نوپا به سبب توصيه هاي نادرست در مورد آموزش استفاده از توالت ممكن است به صورت نشسته دفع مدفوع داشته باشند كه اين، كار را برايشان سخت تر مي كند. فشارهاي تكراري (حتي بدون يبوست يا اسهال) ممكن است باعث انسداد شود.

ناهنجاري هاي ژنتيكي در دستگاه گوارش:

برخي از كودكان به سبب ناهنجاري ژنتيكي در دستگاه گوارش خود، ممكن است دچار هموروئيد شوند. افرادي كه سابقه خانوادگي اين بيماري را دارند، بيشتر مستعد ابتلا به آن مي باشند.

نحوه تشخيص بيماري بواسير در كودكان چگونه است؟

پزشكان بيماري بواسير نوزادان و كودكان نوپا را مي توانند با بررسي بصري منطقه مقعدي شان تشخيص دهند. اما اگر بواسير داخلي و غير قابل تشخيص باشد، ممكن است يك معاينه فيزيكي مورد نياز باشد.

دكتر به آرامي ناحيه اطراف مقعد را با انگشتان دستكش دار خود لمس مي كند و هر نشانه اي مبني بر خونريزي هموروئيد داخلي را بررسي مي كند. به احتمال زياد ساير روش هاي تشخيصي مانند آنوسكوپي و پروكتوسكوپي كه در نوزادان و كودكان نوپا استفاده مي شود، زماني مورد استفاده قرار گيرند كه خونريزي از قسمت هاي دستگاه گوارشي (به غير از مقعد) باشد.

روش هاي درمان بيماري بواسير در كودكان

رفع علت اصلي مشكل، بايد در درمان بواسير به نوزادتان كمك كند. هم چنين شما مي توانيد براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري چند برنامه مراقبتي را در منزل خود امتحان كنيد تا از اين وضعيت جلوگيري كنيد و كودك را از درد كشيدن نجات دهيد. بيماري بواسير ممكن است با استفاده از داروها، درمان هاي خانگي و تصحيح سبك زندگي درمان شود.

درمان شرايط مزمن:

اين مورد، اولين مرحله در درمان علت اصلي انسداد است. بنابراين اگر كودك دچار يبوست يا اسهال باشد، پزشك به درمان اين شرايط مي پردازد. هنگامي كه اين مشكلات حل شدند، چند روز زمان مي برد تا التهاب به خودي خود برطرف شود.

استفاده از حمام آب گرم: حمام آب گرم براي بهبود تحريك ناشي از بواسير، مفيد است. اجازه دهيد كودكتان دو بار در روز، در حدود ۱۰ دقيقه با آب ولرم حمام كند. آب گرم، بافت هموروئيد و رگ هاي خوني ملتهب را آرام مي كند، در نتيجه سوزش آن را بهبود مي بخشد. به طور كلي، حمام براي نوزادان بسيار آرامش بخش هست و به آنها كمك مي كند تا احساس بهتري داشته باشند.

تغييرات در رژيم غذايي كودكان: غذاهاي آبكي و غني از فيبر مانند غلات كامل، هويج، كلم بروكلي، سيب و پرتقال را در رژيم غذايي كودك نوپاي خود قرار دهيد.

استفاده از كرم هاي ضد بواسير: اين كرم ها خارش در ناحيه ي مقعدي را از تسكين مي دهند. توجه داشته باشيد كه از اين كرم ها بيش از ميزان توصيه شده توسط پزشك مصرف نكنيد. اين كرم ها بايد براي يك دوره محدودي مورد استفاده قرار گيرند چرا كه تنها براي زماني است كه كودك از خارش شديد رنج ببرد.

روش هاي پيشگيري از بيماري بواسير در كودكان

سه اقدام زير مي تواند به كاهش خطر ابتلا به هموروئيد در كودكان و نوزادان كمكتان كند:

  1. به علايم اوليه يبوست و اسهال توجه داشته باشيد: اين مشكلات در صورت چك نشدن مي توانند منجر به انسداد شوند. اسهال، منجر به دفع مكرر مدفوع آبكي مي شود، در حالي كه يبوست سبب مدفوع سفت و توده اي مي شود. توجه به اين علايم خطر ابتلا به هموروئيد را كاهش مي دهد.
  2. آموزش صحيح توالت به كودكان نوپا: به كودكان نوپا بگوييد تا به خودشان فشار نياورند. همچنين، آن ها را مجبور نكنيد تا در يك مدت زمان محدودي اجابت مزاج خود را به اتمام برسانند. اجازه دهيد روي صندلي آموزش مستراح يا توالت بنشينند و منتظر بمانند تا بطور طبيعي و به راحتي اجابت مزاج داشته باشند. تمرين روي اين آموزش ها از فشار و التهاب هموروئيد در كودكان نوپا ممانعت به عمل مي آورد.
  3. رعايت رژيم غذايي متعادل براي كودكان: به كودك نوپاي خود تركيب مناسبي از مواد غذايي جامد غني از فيبر بدهيد. آن ها را تشويق كنيد كه به اندازه كافي آب بنوشند تا هميشه بدنشان هيدراته باشد.

مركز تخصصي درمان بيماري هاي نشيمنگاهي

ما توانسته ايم با بهره گيري از بهترين و برترين دستگاه هاي روز دنيا در محيطي كاملا بهداشتي توسط كادري مجرب و حرفه اي و همچنين پزشك متخصص اقدام به درمان بيماري هاي نشيمنگاهي از جمله درمان بواسير، درمان شقاق ( درمان فيشردرمان كيست مويي، درمان فيستول، درمان توده هاي ناحيه تناسلي، درمان زگيل تناسلي به طور تخصصي و بدون درد و بيهوشي نموده و رضايت بيماران عزيز را جلب نمائيم و در سريع ترين زمان ممكن آن ها بهبود دهيم.

جهت كسب اطلاعات بيشتر درزمينه درمان بيماري بواسير با ما تماس بگيريد